Skip to content

گفتگویی اختصاصی با سایه در مورد ‌خوانندهٔ همجنسگرا هیپ هاپ بودن در ایران « زیر زمین »

2010/09/26
by

پسر: در بازنشر به علت بار منفی و توهین آمیز بودن برخی کلمات تغییراتی اعمال شده. لازم به ذکر است تاریخ انتشار این گفتگو به بیش از چهار ماه قبل بر می گردد.

پیوند به منبع

تهدید به این که اگر از کلمهٔ لزبین استفاده کنی‌ و یا این که اگر موضوع رو تغییر ندی ما برات آهنگ رو درست نمی‌کنیم.

گفتگویی اختصاصی با سایه در مورد ‌خوانندهٔ همجنسگرا هیپ هاپ بودن در ایران

زیرزمین: سایه، شما چندی پیش نیست که به صحنهٔ هیپ هاپ ایران وارد شدید. جالبیه شما این است که شما یک همجنس گرا هستید که از طریقه هیپ هاپ میخواهید مردم را روشن کنید. اندکی‌ از خودتان برای ما می گویید تا با شما بهتر آشنا شویم.

سایه: من ۲۰ سالم هست و کارم رو وقتی‌ ۱۸ سالم بود شروع کردم. البته بین اولین و دومین کار من وقفه زیادی افتاد. توی این دو تا آهنگ من با خواننده‌های دیگه کار کردم و وقتی‌ تونستم رابطه‌های موسیقی زیر زمینی ایران رو بشناسم، نخستین کار حرفه ای‌ خودم رو به نام «سایه یک زن ایرانی‌« منتشر کردم.

متن «سایه یک زن ایرانی‌« رو، چندین سال پیش نوشته بودم، اما چون فرصتی پیدا نمی کردم نمیتونستم این ترانه رو به آهنگ تبدیل کنم. راستش همیشه پایمال کردن حق دیگران من رو آزار میده اما این که ببینم من و جامعه‌ لزبین ایران بصورت آشکارا وجودمون انکار میشه باعث شد که بخوام این تابو رو بشکنم، و از حق خودم و جامعه لزبین ایرانی‌ که تعدادمون هم کم نیست دفاع بکنم.

زیرزمین: چه برخوردی با همجنسگرایان در ایران میشود؟

سایه‌: اوه سوال جالبی‌ پرسیدین. من وقتی‌ می‌خواستم آهنگم رو درست کنم، کسی‌ از گرایش من خبر نداشت. با این حال خیلی‌ آزار شدم و رفتار‌های توهین آمیز و لحن تمسخر آمیز به شدت من رو آزار داد. حتی تهدید به این که اگر از کلمهٔ لزبین استفاده کنی‌ و یا این که اگر موضوع رو تغییر ندی ما برات آهنگ رو درست نمی‌کنیم. اما من هدفی‌ داشتم و آنقدر پا فشاری کردم تا بالاخره تونستم صدای نسل امروز رو به گوش بقیه هم برسونم

زیرزمین: چرا هیپ هاپ رو انتخاب کردید؟ آیا به این دلیل که با آن یک آهنگ را به آسانی میشود ساخت و چیز‌ای را گفت؟

سایه‌: بله هیپ هاپ مزیتی که داره این هست که به سادگی‌ میتونه حرفهای ناگفته را بزنه و هیچ مرزی هم در گفتن این حرف‌ها وجود نداره. و این که سبک جدیدی هست در تاریکه موسیقی ایران، و نسل جوون به این سبک علاقهٔ خاصی‌ نشون دادن،و خوب میدونین که اگر بخوای انقلابی بر پا بشه باید نسل جوان این کار رو انجام بده. و به این خاطر من هیپ هاپ رو انتخاب کردم. اما اگر روزی بدونم که یک سبک دیگه جوابگوی خواسته های مخاطبان هست سعی‌ می‌کنم اون سبک رو هم امتحان کنم،و خودم رو منحصرآ در یک مسیر قرار ندم.

زیرزمین: الان در حال حاضر چی‌ کار می‌کنید؟

سایه: من در حال حاضر بعد از مشکلات فراوانی‌ که در ایران داشتم، در ترکیه زندگی‌ می‌کنم. البته سعی‌ می‌کنم که اسمش زندگی‌ کردن باشه. میدونین که مشکلات پناهندگی،نداشتن حق کار،مسائل مالی، نبود آهنگ ساز و مسائلی‌ که پیرامون موسیقی من به دلیل نبود ساپورت مالی اتفاق میافته همه و همه، از جمله داغ دقه‌های من هستن. مخصوصاً برای یک دختر ۲۰ سالهٔ لزبین که رپر هم هست مشکلات دوچندان می‌شه. اما با همهٔ این سختی‌ها الان دارم روی متن چهارم خودم که در ارتباط با مشکلات پناهنده ها هست کار می‌کنم تقریبا نصفش تموم شده اما آهنگ ساز یا استودیو ندارم.

به کسانی‌ که به صدای من گوش می دن بگم که اگر می‌تونن به من، به رپ فارسی، به یک پناهنده کمک کنن دریغ نکنن می‌تونن به ایمیل من1 میل بزنن. من واقعأ اینجا احساس تنهایی می کنم و خیلی‌ هم نگرانم چون ترکیه خیلی‌ به ایران نزدیک هست و شنیدم که ماموران مخفی‌ فرستادن برای پیدا کردن آدم هایی مثل من. از طرفدارانم خواهش می‌کنم اگر حتی یک درصد فکر می‌کنن که می‌تونن من رو کمک کنن دریغ نکنان.

زیرزمین: از مردم چه کمکی‌ می‌گیرید؟بصورت خاص در دنیای موسیقی

سایه: راستش رو بخوای مردم وقتی‌ آهنگ‌های من رو میشنون، خیلی‌ ابراز احساسات می‌کنن و نامه‌های مختلفی‌ ازشون میگیرم، از فحش رکیک، تا کسی‌ که ادعا می‌کنه بعداز شنیدن آهنگ‌های من خودش رو پیدا کرده و ۱۸۰ درجه روحیش عوض شده. برای من همهٔ اینها قشنگه حتی کسانی‌ که با من کاملا مخالف هستن، این قشنگه که اونها وقت میذارن برای من نامه مینویسن،معلوم می‌شه که چقد آهنگم تاثیر گذار بوده.ا ما غیر از این نامه‌ها من کمکی‌ نگرفتم، بخصوص در دنیای موسیقی که بیشتر هم احتیاج داشتم، در فیس بوک نوشتم،نیاز به آهنگ ساز دارم، برای متن جدید که در ارتباط با پناهنده‌ها هست. و خود این مطلب نشون میده که اینکار انسان دوستانه است و نباید صحبت مالی وسط بیاد،و این که با شرایط من که خودم هم یک پناهنده هستم، درخواست پول برای آهنگ سازی بی‌ معنا‌ می‌شه، اما خیلی‌‌ها به من میل زدن و گفتن که ما حاضریم این کار رو انجام بدیم بشرط این که تو با ما فی بدی یا پول آهنگ رو بعدی، یا در کلیپ ما بازی کنی‌!!! من دیگه چه امیدی می‌خوام داشته باشم برای ادامهٔ فعالیتم با این شرایط؟ دقیقا شرایط تهران داره برای من تکرار می‌شه. حتی با وجود این که تعداد رپر‌های دختر به انگشتان دست هم نمیرسه، اون‌ها هم که شرایط بهتری در زمینهٔ آهنگ ساز و ،،، دارن کمکی‌ نمیکنن.من واقعا تعجب می‌کنم اگر خود ما به داد هم نرسیم چه کسی‌ می‌خواد به ما کمک کنه؟ مگر غیر از این هست که ما برای ایران خودمون تلاش می‌کنیم؟

زیرزمین: هدفهای شما چیست و برای آینده چه برنامهایی دارید؟

سایه: من هدف‌های زیادی دارم که می‌تونم به بعضی‌ از اون‌ها اشاره کنم: این که رپ فارسی رو فقط فارسی زبون ها نشنون، بتونم کاری کنم که بقیه مردم دنیا هم بخوان نگاهی‌ به رپ فارسی بندازن، البته رپر‌های ما هم باید دست از کپی‌ برداری و از بیت دیگران استفاده کردن بردارند و استعداد‌های خودشون رو رو کنن. در کارهای آیندم می‌خوام انگلیسی‌ هم بخونم. طوری که کار بین‌المللی هم باشه. و این که بتونم جوانان ایرانی‌ رو باهم آشتی‌ بدم. فکر می‌کنم الان بچه‌ها خیلی‌ از هم به خاطره مسائل مختلف دور شدن. و این که جامعیه لزبین ایران رو به حد بالایی به دنیا معرفی‌ کنم.

زیرزمین: با سپاس از وقتی‌ که به ما دادید.

سایه: در آخر می‌خوام از مجلهٔ زیرزمین و تو فریدون عزیزم تشکر کنم. با صلح و‌ عشق

No comments yet

پاسخی بگذارید

