Skip to content

خان محمدی در طراحان آزاد « علیرضا صحاف زاده »

2010/11/06

پیوند به منبع

ASOO KHANMOHAMMADI

ئاسو خان محمدی با مجموعه ای از عکس های مستند، با عنوان حاشیه های گسسته، در گالری طراحان آزاد حضور خواهد داشت.

در زیر نوشته ای را می خوانید از علیرضا صحاف زاده درباره ی این مجموعه.

بدن عرصه ای سیاسی است و بازنمایی هایی آن موثرترین ابزار این شکل تبادل قدرت. پس از دکارت، تقابل بدن – ذهن به نفع دومی سامانی موکد یافت، طبقه بندی های اغلب دوگانه ی جنسیت پالوده گردید و تخطی از این نظام با برخورد علمی خشونت آمیز «درست» می شد. اما از منظر فرد ترنس سکشوال (تراجنسی)، دوگانه دکارتی دچار سایش می شود: بین این دو ارتباطی ضروری وجود ندارد و آن ها گاه می توانند و باید تنظیم شوند.

شخصیت تراجنسی نماد بارز تصدیع جنسیت به نظر می رسد، اما شهامت وی در سرکشی از پذیرش نقش های جنسی، موید عطشی برای گنجانده شدن در آن می گردد. در تداوم سنت مدرن بدن باید خود را با نیازهای روح هم خوان کند. باز با این حال، چیزی که او به سویش چنین مصمم میل می کند، در واقع هنجار اغراق آلود است. آن چه  تراجنسی را چنین دشوار و لاجرم رستگارمی کند، ترسیم کردن نمودی واقعی تر از امر واقعی؛ کاریکاتوری از امر طبیعی/واقعی است. پس از «درگ»، تراجنسی آن دروغی است که عدم وجود حقیقت را آشکار می کند.

بزرگ ترین امتیاز مجموعه تراجنسی ها اثر ئاسو خان محمدی، چرخش دوربین هنرمند به سوی حاشیه است. در این نگاه انعکاس تصویر شهروندان حاشیه نشینی را شاهدیم که در شهری شب زده، مکان خود را می جویند. شهروندانی که هستی شان با آزادی گره خورده است و جسورانه هنجارهای هویتی را با صِرف حضور خود در عرصه ی اجتماعی به پرسش می گیرند. جسارت بازنمایی این جسارت، عکاس را بدل به یک چهره قابل توجه در هنر معاصر ایران ساخته است.

افسون زدایی از امر طبیعی بهایی دارد که فرد تراجنسی عموما آن را با اندوه اش می پردازد. یاس جاری در این مجموعه تصاویر حاصل توهم زدایی آخرینی است که وی با آن رو به رو می شود و پایان برنامه واریته را اعلام می کند. شب اغلب به دور شخصیت ها پیچیده است و به طرزی کنایه آمیز، امکان کنش محدود در عرصه عمومی را برایشان مهیا می کند. روشنایی هایی شهر در عین حال، برای این شب تاب ها در بسیاری موارد سوسوهای تهدیدگرند.

در شماری از عکس ها، سرهای چون پرندگان چرخیده ی این شخصیت ها در یک سوی کادر، بیش هُشیاری شهروندانی عملا رها در خلسه میان دو جنس را نسبت به همین عرصه گسترده ی خالی و خطرناک به تصویر می کشد. آن جا که موجران تمامیت طلب حضور دارند نیز هیچ جا نیست به جز نظام ابهام گریز تفکیک جنسی وسایل حمل و نقل عمومی شهر که بر مرزهای جنسیتی به شدت تاکید می گذارد. هیچ جا تعاملی سالم میان تراجنسی ها و زنان پوشیده در چادر و مانتو در بخش زنانه مترو نمی بینیم و لاجرم هرگز آنان را در کنار هیچ مردی نمی بینیم.

عکاس در این مجموعه راه دشوار قدم زدن بر مسیر کوبیده شده چهره هایی چون اندی وارهُل، دیان آربوس و نن گلدین را انتخاب کرده است. دوربین گاه مجذوب خودنمایش گری درشت شخصیت های مجموعه است، گاه آن ها را به تمام قد و بی تعارف در برابر ما ظاهر می کند و گاه بُرش هایی پیدا و ناپیدا از زندگی روزمره تراجنسی ها را از برابر چشم های ما می گذراند. ما که نه وعده هیچ امنیت محفلی را می شنویم و نه داستان بدن را، از دیدن هر کنش معنادار اجتماعی نیز محروم می گردیم. این گونه، به ندرت می توانیم از خلسه موضوع و تاریخ این تصویرنگاری رها شویم و در این بیغوله روایتی مهم از داستان مدرن سازی (ایرانی) بشنویم.

اما آن چه که در این قدیس نگاری کم تر به چشم خورده است و می توانست در این مجموعه به نقطه قوت بدل شود، موضوع سیاست بازنمایی است: تایید تصریحی اما کژگون بالاترین لایه های قدرت سیاسی بر حضور و حیات این شهروندان و در عین حال، عدم حضور ایشان در عرصه بازنمایی. بار دیگر شاهدیم که چه گونه تصویر می تواند، هستی فرد را انکار کند، حتی اگر او  باشد. نگاه های هنجار اندر ناهنجار شهروندان بر پاره ای دیگر از شهروندان، مهم تر از همه لنز دوربینی که ما از پس آن شاهد کنش آنان ایم، تلخ واقعیت عدم وجود چنین «پدیده» ای را هشدار می دهد.

زمان: ۱۴ تا ۱۹ آبان ۱۳۸۹ – ساعت ۱۶ تا ۲۰

نشانی: میدان فاطمی – میدان گل ها – میدان سلماس – شماره ۵

تلفن: ۸۸۰۰۸۶۷۶ و ۸۸۰۲۷۱۸۱

2 دیدگاه leave one →
  1. 2010/11/11 09:03

    انتخاب چهره های این مجموعه درست مثل آن است که شما چهره ی ماسکه ی یک فاحشه با آرایشی ترسناک را سمبل افرادی قرار دهید که اعتقادی به تعهد جنسی ندارند ؛ و به همان اندازه توهین آمیز است.

    • 2010/11/11 10:14

      یعنی به نظر شما هیچ فاحشه ای نمی تونه به آزادی جنسی اعتقاد داشته باشه؟!

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: