Skip to content

همجنس گرا: تکرار تحریف اخبار اعدام

2011/09/08

پیوند به منبع

ظاهرا تفسیر بر اساس نظر شخصی و تحریف اخبار چیزی است باید هر چند گاه اتفاق بیفتند وگرنه نان عده ای آجر می شود

این بار هم مانند بسیاری از دفعات قبل ماجرا از خبر گزاری ایسنا و در ساعت 16:00:58 در تاریخ 13 شهریور 1390 شروع شد

خبری با متن زیر بر روی این خبرگزاری منتشر شد :

به اتهام قاچاق مواد مخدر و تجاوز به عنف؛
6 محكوم در زندان كارون اهواز به دار مجازات آويخته شدند

خبرگزاري دانشجويان ايران – اهواز
سرويس: فقه و حقوق – حقوق اجتماعي

سرپرست روابط عمومي دادگستري استان خوزستان از اعدام 6 محكوم در زندان كارون اهواز خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام عبدالحميد امانت در نشستي خبري در جمع نمايندگان رسانه‌هاي گروهي در اهواز تصريح كرد: حكم اعدام سه مجرم با هويت‌هاي «م.ط»، «ط.ت» و «م.چ» صبح يك‌شنبه (امروز) در اهواز به مرحله اجرا درآمد.

وي ادامه داد: اين سه محكوم به استناد مواد 108 و 110 قانون مجازات اسلامي، به دليل ارتكاب اعمال منكر و خلاف شرع از سوي شعبه 17 دادگاه انقلاب اسلامي اهواز به اعدام محكوم شده بودند.

سرپرست روابط عمومي دادگستري خوزستان افزود: اين سه‌ نفر علاوه بر ارتكاب اعمال ناپسند، مرتكب اعمال ديگري مانند آدم‌ربايي و سرقت مقرون به آزار هم شده بودند كه حكم اعدام‌شان از سوي شعبه 14 ديوان عالي كشور مورد تاييد قرار گرفت و صبح امروز اجرا شد.

امانت اظهار كرد: همچنين يك قاچاقچي مواد مخدر با هويت «ع.ح» به دليل حمل و نگهداري 6 كيلوگرم و 309 گرم هروئين از سوي شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي اهواز به اعدام محكوم شد كه اين راي از سوي دادستان كل كشور مورد تاييد قرار گرفت و صبح امروز در اهواز اجرا شد.

وي خاطرنشان كرد: همچنين دو نفر با هويت‌هاي «ج.ن» و «الف.ش» به اتهام ارتكاب عمل نامشروع تجاوز به عنف و سرقت در يكي از شهرستان‌هاي استان، امروز در زندان كارون اهواز اعدام شدند؛ حكم اعدام اين دو تن هم از سوي شعبه 17 دادگاه كيفري خوزستان صادر و توسط شعبه 15 ديوان عالي كشور مورد تاييد قرار گرفت.

وي ادامه داد: طبق اعترافات، اين 2 نفر نقشه سرقت از منزل شاكي را شب قبل از حادثه كشيده بودند و در شب حادثه با پوشاندن صورت خود وارد منزل شاكي شده‌اند و با يك فندك شبيه به اسلحه مرد صاحب خانه را تهديد كرده و دست‌هاي او را بسته‌اند. پس از زنداني كردن مرد صاحب خانه در يكي از اتاق‌ها و پس از ارتكاب تجاوز به عنف، مقداري طلا و پول از آن منزل سرقت كرده‌اند. طبق ماده 82، 63 و 105 قانون مجازات اسلامي، حكم اعدام آن‌ها صادر شد و پس از تاييد اجرا شد.

امانت هشدار داد كه تبهكاران، اراذل و اوباش و متجاوزان به حقوق مردم از راهي كه انتخاب كرده و در آن قرار دارند بازگردند و توبه كنند، در غير اين‌صورت قوه قضاييه و دادگستري خوزستان در مبارزه با اين افراد كوتاه نمي‌آيد.

وي هم‌چنين تاكيد كرد: دادگاه رسيدگي به پرونده قتل يك پدر و فرزند هفت ساله‌اش به وسيله اسلحه دست‌ساز، در روز 21 شهريورماه در شعبه 16 دادگاه انقلاب اسلامي اهواز برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

كد خبر: 9006-07868

تا به این لحظه سایر خبر گزاری های ایران همین متن یا قسمتی از این متن را باز نشر کرده اند و چیز اضافه ای در جایی نوشته نشده

در این متن مشاهده می شود که سه نفر به استناد مواد 108 و 110 قانون مجازات اسلامی اعدام شده اند، متن این مواد قانون به این شرح است :

ماده 108 – لواط وطي انسان مذكراست چه بصورت دخول باشد يا تفخيذ .
ماده 110 – حد لواط در صورت دخول قتل است و كيفيت نوع آن در اختيار حاكم شرع است .

موارد بالا شمال تجاوز جنسی هم می شود و تمام موارد  تجاوزجنسی تحت همین مواد قانونی در دادگاه رسیدگی می شود

حال می روم بر سر تحلیل و تفسیر این خبر از سوی رسانه هایی که هیچ گونه خبر دسته اول و هیچ گونه تحقیق و مصاحبه و تماس با افراد دخیل در پرونده به غیر از خبری که ایسنا منتشر کده است نداشند

سایت خانه حقوق بشر ایران نخست در تاریخ 13 شهریور 1390 متن خبر ایسنا را بدون هیچ اشاره ای به منبع خبر عینا منتشر می کند

همین سایت در روز 15 شهریور بدون اینکه اطلاعات جدیدی در مورد پرونده بدست آمده باشد مصاحبه ای با محمد مصطفایی را منتشر می کند با عنوان “اعدام سه نفر از «دگرباشان» جنسی در خوزستان؛ محمد مصطفایی“، حال بیایید و واژه مبهم دگرباش جنسی را معنی کنید!، در بخشی از متن این مصاحبه آقای مصطفایی می گوید :

“ثالثا – مواد ۱۰۸ و ۱۱۰ قانون مجازات اسلامی مربوط به همجنس‌گرایی است”

از این جمله اول این طور می توان برداشت کرد که منظور از دگرباش جنسی در تیتر همجنس گرا بوده، دوم اینکه مواد 108 و 110 مربوط به همجنس گرایی است، همان گونه که در متن اصلی قانون روشن است این مواد به عمل جنسی دخول به مردان اشاره می کند و شامل تجاوز جنسی هم می شود، به اضافه اینکه در متن اصلی خبر آمده که :

“اين سه‌ نفر علاوه بر ارتكاب اعمال ناپسند، مرتكب اعمال ديگري مانند آدم‌ربايي و سرقت مقرون به آزار هم شده بودند”

پس ایشان بخشی از اطلاعات و واقعیات را حذف کرده و بر اساس قسمتی سانسور شده از واقعیت داستانی در مورد اعدام سه نفر ساخته که ممکن است این داستان درست باشد یا نباشد

مانند اینکه من بگویم این سه نفر زیر هجده سال سن داشته اند، در اخبار و اطلاعات منتشر شده هیچ نشانی از سن این افراد در دست نیست پس این گفته من که این افراد زیر هجده سال سن داشته اند چه از روی اتفاق درست از آب در آید و چه حقیقتا نادرست باشد داستان سرایی و تحریف اخبار است.

روش درست این است که در این مورد تحقیق شود تا اطلاعات بیشتری در مورد این اعدام بدست آید

ما می دانیم که حکومت اسلامی سابقه دروغ گویی در مورد جرایم افراد اعدام شده را داشته ولی اولا این به این معنی نیست که تمام موارد اخبار منتشر شده دروغ باشد و دوما دروغ بودن خبر بدون پیگیری بیشر ما را به خبر راست نمی رساند، در صورتی که این خبر دروغ باشد نمی توان بدون تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر دانست که آیا این افراد همجنس گرا بوده اند، آیا استقلال طلب بوده اند، آیا مخالف سیاسی حکومت اسلامی بوده اند، آیا از عوامل حکومت برای انجام کارهای کثیف بوده اند که حال تاریخ مصرفشان تمام شده …

اینکه به جای نادانسته ها یک داستان تخیلی جایگزین شود روش درستی برای خبرگزاری ها نیست

حال این خبر مانند سایر موارد در حال چرخش در رسانه های فارسی و غیر فارسی است

– رسانه فارسی A خبر با با تغییر و حذف چند جمله و اضافه کردن چند جمله تحلیلی منتشر می کند

– رسانه انگلیسی زبان B ترجمه ای از روی متن رسانه A با کم کردن چند جمله و اضافه کردن چند جمله تحلیلی و سابقه تاریخی اعدام های اینچنینی در ایران منتشر می کند

– رسانه فارسی زبان C متن رسانه B را به فارسی بر می گرداند و در ترجمه بصورت ناخودآگاه تغییراتی بر روی تاکید های مقاله و مفاهیم ایجاد می شود

– رسانه انگلیسی زبان D متن رسانه فارسی C را پیدا می کند و به انگلیسی ترجمه می کند و برای آتشین کردن مقاله قسمتی از متن را برجسته می کند و یک تیتر آتشین هم می نویسد

و این چرخه همین طور ادامه پیدا می کند و در پایان چیزی که گم و فراموش می شود واقعیت است، و کم کم یک داستان ساختگی با چرخش و باز نشر های مکرر در رسانه ها تبدیل به باور عمومی می شود

این پرسش ها که اعدام شدگان که بودند، حقیقت چه بوده، خبر اصلی و جرایم ذکر شده تا چه حد درست و یا نادرست بوده اند پرسش هایی است که وقتی باور عمومی در مورد چیزی شکل گرفت به سختی می توان پاسخشان داد و باور عمومی را اصلاح کرد

No comments yet

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: