Skip to content

سالنامه 1391 رنگین کمانی های ایرانی

2012/02/20

سالی دگر و آغازی دگر در پیش است، در این روزهای پایانی سال 1390 به رسم سال های گذشته هدیه ای آماده کرده ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد،
سالنامه 1391 رنگین کمانی های ایرانی حاصل چندین سال تجربه و همفکری و همکاری چند تن از رنگین کمانی های ایرانی است که امیدواریم چون سال های گذشته امسال نیز مقبول افتد.

از آنجایی که همواره سعی بر این بوده تا هر سال نسبت به سال های گذشته سالنامه ای مقبول تری طراحی و ارائه گردد ویژگی های سالنامه 1391 رنگین کمانی های را چنین می توان شمرد:

:: افزودن چندین مناسبت مرتبط با همجنس گرایان، دوجنس گرایان و تراجنسی های ایرانی نسبت به سال های گذشته و شرح مختصری در خصوص آنها
:: تحول در انتخاب و طراحی تک تک تصاویر پس زمینه این سالنامه که به صورت اختصاصی برای آن انجام گرفته است
:: حذف ذکر مناسبت های غیر ضروری و مذهبی و افزودن مناسبت های جهانی مرتبط با همجنس گرایان، دوجنس گرایان و تراجنسی ها
گفتنی است آن چه در بالا شمرده شد بعلاوه نکاتی است که در سالنامه های سال های گذشته رعایت میشده.

این سالنامه در 13برگ برای چاپ در قطع A4 تهیه شده است که در دو قالب پی دی اف و جی پی جی (به صورت عکس) از پیوند های زیر قابل دریافت میباشد و امید است مقبول عام همجنس گرایان، تراجنسی ها و دوجنس گرایان ایرانی افتاده و زینت بخش تک تک اتاق ها و رایانه های آنها شود.
توصیه و البته خواهش ما این است تا پس از دریافت فایل های این سالنامه آن را با در نظر گرفتن نکات امنیتی لازم پرینت گرفته و به دوستان نزدیک خود هدیه دهید تا هر کدام از ما نقشی حتی کوچک در احقاق حقوق خود و همدلی هر چه بیشتر اقلیت جنسی ایرانی ایفا کرده باشیم.

PDF_Logo    rar-archiver-logo
    

00
01 02 0304 05 0607 08 0910 11 12

پیوند های مرتبط :
:: سالنامه 1388 دگرباشان ایرانی
:: سالنامه 1389 دگرباشان ایرانی

24 دیدگاه leave one →
  1. Palapal Exjay permalink
    2012/02/20 22:43

    خسته نباشی و متشکر

    • 2012/02/20 23:11

      سپاس

  2. فریبا permalink
    2012/02/21 10:13

    بسیار ممنون .. به خاطر زحمت هایی که کشیدین و به خاطر اینکه به فکر هستین .

    • 2012/02/21 13:56

      ما هم متشکریم

  3. حق جو permalink
    2012/02/21 12:21

    من به عنوان یک عضو کوچک از جامعه دگرباش با دیدن این صفحات شرمنده شدم
    و براتون آرزو می کنم که ایشالا یک روزی بیاد که راه درست رو پیدا کنید

    • 2012/02/21 13:56

      امیدوارم روزی شرمندگیت بر طرف بشه

  4. آفری وانا permalink
    2012/02/21 14:27

    خیلی قشنگه! دست شما درد نکنه! (البته بیشتر انگشتانی که با کیبورد و ماوس کار کردن)!

    • 2012/02/21 14:30

      مرسی از انگشت های شما هم😉

  5. 2012/02/21 17:00

    کاری که کردین به نظرم فوق العاده بود هر کاری کردم دیدم نمی تونم از این زحمتی که کشیدین چشم پوشی کنم و یه خسته نباشید بهتون نگم ..
    اما با دیدن یک مناسبت خیلی متاسف شدم .. کاش یکم هم به عقاید جامعه احترام می ذاشتین ..
    پ.ن:خیال بحث کردن در هیچ مورد رو ندارم ، ولی باید بگم تقویم کاملن یکطرفه و شخصی بوده ..
    ولی باز هم از زحمتتون قدردانی می کنم

    • 2012/02/22 00:46

      مرسی غریبه که نظرت رو نوشته
      اما کاش می نوشتی کدوم مناسبت منظورته
      گفتگو که عیبی نداره
      تهش هیچ کدوم که قانع نشیم باز حداقل با عقاید هم آشناتر میشیم

      • 2012/02/22 08:24

        دوست خوبم ، من یکبار ساطور گرفتم دستم :)) توی همین وبلاگ خودت کلی تبعات داشت .. نیش و کنایه و فلان و فلان ..
        دوست عزیز ، ما قبلن با عقاید هم آشنا شدیم ..
        فکر می کنم خودت فهمیده باشی کدوم قضیه رو میگم ، بذار اسمشو نگم ، دیگه اعصاب بحث کردن سر این موضوع ندارم ..

        • 2012/02/22 14:06

          آها بحث روز ملی
          اول اینکه من یکی حافظه ی خوبی برای دلخوری ندارم
          دعوایی نکردم ولی اگر هم می کردم مطمئن باش چیزی ته دلم نبود ( و البته بیشتر امیدوارم دیگران به دل نگرفته باشن چون نمی خوام بگم من بودم که به حق بوده و می دونم کلی اشتباه دارم و امیدوارم به بخشش دیگران )
          خب می دونم شما و دیگرانی هستید که با این روز و نحوه انتخابش مخالفید
          حتی الان خیلی ها سر اول مرداد بودن یا جمعه اول بودنش هم ماجراهایی دارن و …
          چه اولین جمعه مرداد باشه چه نشه، چه هر روز دیگه ای
          قرار نیست تاجی به هیچ کدوم از ماها بدن
          تازه تجربه همین امسال نشون داد که اگه اسم یکی واسه یه همچین مناسبتی در بره چطور میتونه به راحتی حتی جونش در خطر هم بیفته
          بحث روز ملی، بحث بی پایانیه
          هیچ وقت با این امکانات نمیشه نظر حداکثری رو داشت
          مدام نسل های مختلف میان با نظر های متفاوت
          و البته نمیشه سالها صبر کرد و تجربه ی چندین و چند ساله ی گذشته رو هم هی تکرار کرد
          یه جای باید شروع کرد
          و هر آغازی لزوما کامل نیست.

  6. 2012/02/21 18:03

    مرسی که هستی

    • 2012/02/22 00:47

      مرسی که همراه هستی

  7. 2012/02/22 15:37

    (من همیشه حاضرم سر این موضوع بحث کنم اما دیگه نمی خوام بحث هام عمومی باشه و تنش ایجاد کنه ) فقطیک نکته رو اینجا میگم :
    بعله ، قبول دارم از جایی باید شروع کرد ، اما به نظر من شما از جایی غلط ، از مکانی غلط و از منبعی غلط برای انتخاب این روز استفاده کردین ..
    من این تقویمو به رسمیت نمی شناسم فقط به خاطر درج همون روز توی تقویم .. حالا چرا ؟ می گم :
    ببین دوست عزیز ، به قول خودت سر بود و نبود این روز بحثه ، و حتا سر اینکه دقیقن چه روزی هم باشه باز هم بحثه .. حالا تو وسط این بحث های بدون نتیجه و بی حاصل اومدی توی تقویمی که برای جامعه ی همجنسگرای ایران درست کردی ، طبق سلیقه ی خودت این روزو گذاشتی (درسته این تقویم به تلاش و همت تو بوده ، سر سوزن از کار مفید و زیبایی که کردی نمی کاهم ، اما تو این تقویمو برای خودت درست نکردی که اون روزی رو که دوست داشتی روز ملی اعلام کردی و فلان فلان .. اما تو این تقویمو برای کیلت جامعه درست کردی و زیباتر بود نامی از روزی که چنین بحث های جنجالی ای سرش هست نمی بردی .. خب اگر می خواستی یادی از این روز بکنی می تونستی بین دوستان و نزدیکان اینکارو کنی ، ولی وقتی توی یک چنین تقویمی که برای جامعه ساختی این روزو با این عنوان قید کردی به نظر من واقعن تاسف اوره .. )
    دوست عزیزم ، درسته نسل ها عوض میشن ، بحث اصلی من هم سر همینه ، من گفتم و می گم روزی انتخاب بشه که هویت دار باشه ، تا نسل بعد به راحتی بتونه قبولش کنه و حرفی روش نیاره ..
    کاش این نظر خصوصی میشد ، دوست ندارم بازم بحثی راه بیافته سرش ، فقط نظر شخصی خودمو گفتم ..

    • 2012/02/22 20:42

      غریبه جوون
      دوست عزیز انقدر نگران بحث نباش
      بی تعارف اگه قراره سر یه گفتگو کسی قهر کنه بذار بکنه، وقتی انقدر ضعیف باشیم که تحمل نظرات هم رو نداشته باشیم و فرار ( ترک کردن ) رو بر قرار بهتر بدونیم که هیچ کاری از پیش نمیره
      درضمن
      تو متن انتشار این سالنامه نوشته شده
      این تقویم من نیست
      برای تصاویرش
      برای این تاریخ ها
      برای متن
      نظر شخصی من نبوده که اعمال شده
      البته بی تاثیر نبودم و نیستم و منفعل هم خودم رو نمیدونم
      به هر حال نظر و سلیقه ای دارم که من هم به جای خودش بیان کردم که یا مقبول افتاده و یا نه
      ولی خب تمام و کمال این ها نظر شخصی یک نفر نیست و بی انصافیه و شاید حتی تنگ نظری باشه اگه این فعالیت رو به اسم یکی مصادره شده اعلام کرد و هم سالها پشتوانه این فعالیت رو نادید گرفت و البته دیگرانی که در گردآوریش فعال بودن.
      این یه تقویمه برای همه
      و نمیشه سلیقه همه رو اون تو گنجوند
      اما در مورد هویت دار بودن هم تا جایی که یادمه قبلا جواب هایی داده شده که بهتره به همون ها بسنده کنم.

      • 2012/02/23 12:25

        خوب دوست خوبم ، وقتی میگم تو ، یعنی شما تعداد افراد معدودی که این تقویمو درست کردین .. حالا 5 نفر ، نه ، 10 نفر .. که حدس می زنم بابت این روز همگیتون با هم یک صدا هم هستین .. بذار بجای مخاطب مفرد از مخاطب جمع استفاده کنم ..
        من باز هم میگم ، شما وقتی برای یک جامعه چنین تقویمی درست کردین بهتر بود این روزو توی قرار نمی دادین چون فقط و فقط اعمال نظر شخصیه خودتون توی تقویم بوده و بس ..
        خودتون دارین میگین این تقویم برای همه اس ، اما در صورتی که شما با گذاشتن این روز بخش بزرگی از جامعه رو عملن حذف کردین .. (بی تعارف نظر شخصیمو میگم ، به نظرم گذاشتن این روز کاملن عمدی بوده تا یه جوری خواه و ناخواه برای دوستان این روز جا بیافته و شما دوستان به هدفتون که انتخاب این روز باشه برسین)
        دوستان عزیز ، بذار یکم برگردیم عقب تر ، ما می خواستیم یک روزی وجود داشته که برای همه ی ماها قابل احترام باشه ، یه روزی که هم احساسی ها به هم احساس نزدیکیه بیشتری بکنن ، یه روزی که پیوند بینمونو محکمتر بکنه .. اما یه نگاهی به این اتفاقات بعد از اعلان این روز بندازین .. فقط جنگ بود و دعوا .. دو دستگی و دوگانگی .. سر این موضوع تقریبن جامعه به دو تیکه ی جدا تقسیم شده .. اگر قراره روز ملی با جامعه ی ما اینجوری بکنه من اصلن روز ملی نمی خوام ، حالا چه با مناسبت چه بی مناسبت .. مگه بدون داشتن روز ملی نمی تونم زندگی کنم ؟ .. تازه وقتی نباشه می تونم دوستان بیشتر و عزیزتری هم داشته باشم ..
        اما در مورد هویت دار بودن اون روز که گفتی باید بگم حتا یک دلیل قانع کننده هم ارائه نشد از طرف کسی ، دیگه هوا گرم بود و این حرفا نشد دلیل ، امروز هم هوا گرمه ..
        خلاصه اینکه با تمام احترامی که برای زحماتتون قائلم ولی نمی تونم تقویمتونو به رسمیت بشناسم ..

        • 2012/02/25 14:13

          خب پسر خوب نخوایی قانع بشی نمیشی دیگه
          در مورد همه ی اینها قبلا توضیح داده شده
          بارها گفته شد که این روز باید گرم می بود، خب معلومه چون نگاه به آینده داره، امروزی که شما از گرماش حرف میزنی ممکنه تو سال اینده طوفان باشه و ممکنه هم همینطوری گرم پس باید سراغ فصل گرمی رفته میشد
          می تونست تو هر فصل گرمی باشه، اما نه، موقعیتی مناسب بود که کم مناسبت ترین موقعیت سال باشه و از طرفی آزاد ترین وقت رو کوششگران حقوق اقلیت جنسی داشته باشن ( که اغلب از دانش آموزها و دانشجوها هستن )
          بین فصل های گرم و ماه های گرم سال فقط یک ماه هست که یک همچین ویژگیی داره و اونم مرداده که نه دانشگاهی ها فصل شلوغشون هست و نه دانش آموز ها و نه حتی اداری ها و کاسب ها
          هر ماه دیگه ای که بررسی شده یه نکته ای که مشکل ساز باشه بوده
          یا مناسبت ی بوده که این روز رو کم رنگ میکرده، یا مثلا داشن آموزها و دانشجوها اون موقع گرفتار بودن و …
          در مورد هویت دار بود
          یه جایی نوشته بود گناه ما چیه هیچ کس تو این مملکت تخم دو زرده نکرده که ما بیاییم گرامیش بداریم
          من اینطور نمی گم ولی خب دلیلی هم برای هویت دار بودن نمی بینم، چون یا باید یه روز عزا رو میذاشتیم برای این و یا یه روز شادی، روز عزا که یا باید واسییم یکی مون رو اعدام کنن بعد هر سال بشینیم گل سیاه دست بگیریم براش که این … ، روز شادی هم شخصیت در خوری برای این کار تا حالا که نبوده و از طرفی از کجا معلوم روز تولد اونی که ما بخواییم گرامیش بداریم موقعیت مناسبی باشه و باز یه نکته ی دیگه، کلی سر این که روز گرامی داشت کی باشه و کی نباشه هم کلی بحث و جدل در میگرفت که بازم بیشتر گند می زد …
          میشد روزهایی مثل سالگرد سخنرانی احمدی نژاد رو هم گذاشت، اما اون وقت با یه روز سیاسی چی به سر این اقلیت میاوردن خدا می دونه
          بهترین گزینه همون هویت سازی بود
          این که می گم از یه جایی باید شروع میشد
          چرا جمعه مراد باشه و اولش هم نه، بازم براش دلیل هست، دلیلش هم یه سری تجربه است که برای فعالیت در ایران بعد از سالها به دست اومده
          عموما کارهای وسط هفته ای اینجا یا جواب نداده یا جواب مطلوبی نگرفته و خود جمعه بودن و گشتن دنبال اینکه چه تاریخی هست هم میتونست هر ساله کمک کنه به کنش های بیشتر
          اما در مورد وحدت و بعد از روز ملی
          این جامعه هیچ وقت یک دست و یک نظر نبوده و بعید می دونم هم بشه
          دوست خوب من شاید شما از یاد برده باشی اما برای نمونه جریان هایی که سازمان های به اصطلاح دگرباشان در خارج از ایران ( و البته دامنگیرش در ایران ) داشتن رو قدیمی ها به یاد دارن، همچین قبل از روز ملی هم گل و بلبل نبوده اوضاع این اقلیت
          اتفاقا من بر عکس شما می بینم
          از وقتی این روز اومده یه سری کارهای منسجم گروهی انجام شده له یا علیهش که خودش جای تفکر داره
          تا قبل از اون ما کار گروهی نمی دیدیم که مثلا بیان بیانیه بدن، امضا جمع کنن، رای جمع کنن و توی فلان پارک تهران براش جلسه بذارن و …
          حتی مخالفت ها با این روز خودش تونست برای مدتی گروه هایی رو به وجود بیاره که تا قبل از اون اصلا خبری ازشون جایی درز نمیکرد و بعد …
          دوست عزیز
          متاسفانه برخی از دوستان ما با بی انصافی از یه جمع می گن و برای خودشون عدد میسازن و سراغ هویت افراد میرن که چون فلانی چنین گفته و چلان فلان عدد ادم از اون جمع رو میشناسیم و می دونیم فلانی و فلانی و … بودن پس …
          اما نه، تا قبل از اینکه کسی بخواد با نام بردن هویت افراد اونها رو به خطر بندازه هیچ کس نمی خواست ( هنوز هم نمی خواد ) که اسمش برای این روز باقی بمونه و قبلا هم گفتم، محتمل ترین خطر میتونه براشون مرگ یا حداقل ترک دیار باشه. اون گروه هایی که این روز رو پیشنهاد کردن و اتفاقا درست می گی از این تقویم تا ده ها کار دیگه سعی در پشتش رو گرفتن و فعالیت براش دارن رو تا اینجا رسوندن، به پشتوانه سالها گفتگو و تجربه این کار رو کردن و می کنن و اگه جایی به زور ازشون اسمی برده نشه اونها هم تمایلی به خودشون رو در خطر انداختن بیش از این ندارن.

  8. 2012/02/22 21:27

    خیلی خوشحال شدم که این تقویم را دیدم. حتما پرینتش میکنم و کنار میز کارم میگذارمش.

    در مورد اختلاف روز ملی هم به نظر من هم بحث خیلی خوب و مفید هست و دیالوگ داشتن کمک میکنه که اختلافهامون کم بشه همانطور که ۵پسر نوشته. امیدوارم همه بچه‌ها سر یک روز با هم به توافق برسند و هر چه زودتر جامعه ای را ببینیم که به این حقوق بیشتر احترام میگذارند.

    • 2012/02/22 23:03

      مرسی
      اگه تونستی به یه نفر دیگه هم هدیه بده

  9. 2012/02/23 08:23

    ba salam
    agar lotf konid va mano link koni
    mamnoon

  10. 2012/02/23 20:41

    مرسی.

  11. منا permalink
    2012/03/15 19:44

    نخست بگم که واقعن ممنون. من سالنامه ی امسال رو بسیار دوست داشتم، از سالنامه ی سال های پیش بیشتر، چراکه تصاویر استفاده شده در اونها رو دوست نداشتم و به نظرم جالب نبود که سالنامه ها اینقدر جهت گیریه جنسیتی داشته باشند و امسال در حالت کلی بسیار خوب بود. طراحی برگ ها نیز بسیار بهتر شده واین قابلیتو داره که بشه پرینتش گرفت و گذاشتش رو میز ..🙂
    دمتون گرم
    ولی موضوعی که به گمونم کمی آزار دهندس اینه که چرا از مناسبت های ایرانی و ملی، مناسبت های مهمی که مربوط به فرهنگ ایران میشه نامی برده نشده. منظورم این نیست که هر مناسبته کوچیکو بزرگیو می نوشتید ولی تعداد مهم ترشون رو می تونستید بگونجونید. مثل چله ی تابستون یا جشن آب پاشونک یا مثل تداخل روز ملی شدن صنعت نفت (جدایی که تمام بحث مربوط به درستیه نام گذار این روز با عنوان روز ملی ) با چهارشنبه سوری که نامی از این جشن برده نشده و روز های دیگه …

    * من شخصن نام بردن از مناسبت های مذهبی رو (هر مذهبی ) در سالنامه به هیچ عنوان تایید نمی کنم ولی چون این مناسبت های در ایران شامل روز های تعطیلی یا این جور چیزا میشه آدم باید بدونه چه روزیه ( که حساب کار دسش باشه😉 ) ولی اینی که مناسبت های فرهنگیه ایران که مربوط میشه به پیشینه ی ما که هنوز هم در بین مردم جایگاه و ارزش خودشونو دارند، آورده نشه، به گمان من که هیچ توجیهی نداره …

    • 2012/03/16 22:51

      تا حدودی موافقم

پاسخی بگذارید

