پرش به محتوا

مریم خاتون ملک آرا در گذشت

2012/04/03

رضا: حیف بود امسال رو با یه تسلیت شروع کنیم، اما…
به تمام تراجنسی ها و همجنس گرایان، دوجنس گرایان ایرانی تسلیت می گم

پیوند به منبع

اولین ترا جنسی تغییر جنسیت داده در ایران پس از انقلاب در روز ششم فروردین درگذشت

مریم خاتون ملک آرامریم ملک آرا اولین شخصی بود که توانست آیت اله خمینی را متقاعد کند که تراجنسی‌ها وجود دارند و در بسیاری از موارد نیاز به تغییر جنسیت دارند. وی در سال 1365 توانست حکم فقهی آیت اله خمینی مبنی بر بدون اشکال بودن تغییر جنسیت از نگاه فقه را کسب کند و اولین تراجنسی ایران پس از انقلاب باشد که تغییر جنسیت داده است.

مریم ملک آرا پیش از عمل فریدون نامیده می‌شد. وی پس از انقلاب سال 57 کار خود در تلویزیون ایران را به خاطر هویت جنسی‌اش از دست داد. وی در سال‌های نخست پس از انقلاب مجبور شد تن به درمان اجباری بدهد و متحمل درمان‌های ناشیانه شود. این اتفاقات باعث شد تا تلاش کند و از طریق آشنایان روحانی بتواند با آیت اله خمینی دیدار نماید.

وی توانست آیت اله خمینی و سه پزشک معتمد او را متقاعد نماید که تراجنستی یک هویت جنسی است و نیاز به تغییر جنسیت دارد. این عمل وی باعث شد تا سرنوشت بسیاری از کسانی که دچار اختلال در هویت جنسی هستند تغییر کند و به راحتی بتوانند در ایران تحت عمل تغییر جنسیت قرار گیرند.مریم خاتون ملک آرا

به اعتقاد رابرت تيت خبرنگار گاردین فتوای آيت اله خمينی که در آن در صورت تحقق شرايطی، عمل جراحی برای تغييرجنسيت مجاز دانسته می شد تاثير پايداری بجا گذاشت زيرا اکنون ايران به صورت کشور پيشگام درعمل جراحی برای تغيير جنسيت درآمده است.

مریم خاتون ملک آرامریم ملک آرا در سال 1386 انجمن حمایت از تراجنسی‌های ایران را تاسیس نمود. بسیاری از تراجنسی‌ها به وی لقب مادر تراجنسی‌های ایران را داده‌اند.

مریم خاتون ملک آرا در تاریخ ششم فروردین امسال چشم از جهان فرو بست.

فتوای آیت اله خمینی برای تغییر جنسیت

15 دیدگاه leave one →
  1. 2012/04/03 23:59

    روحش شاد.
    نماد مبارزه خوبی بود
    شاید وقتیکه برای مجوز اقدام میکرد کاری نشد بود. اما شدنی شد.

  2. وانا permalink
    2012/04/04 12:59

    روحش شاد.
    جایی خوندم ده سال برای رسیدن به خواسته اش مبارزه کرد تا بتونه اجازه عمل رو بگیره واقعاً شخصیت قوی ای میخواد آدم این همه سختی رو تحمل کنه.

  3. ناشناس permalink
    2012/04/04 21:14

    خاتون همیشه در قلب من میمونی

  4. ناشناس permalink
    2012/04/05 00:53

    حتماً دعای تمام افرادی که این مشکل را دارند و از طریق تغییر جنسیت به زندگی واقعی خود می رسند شامل حال مریم می شود.
    خداوند مریم پاک را در بهشت برین جای دهد. روحش شاد

  5. ناشناس permalink
    2012/04/06 02:20

    روحش شاد. شجاعت بسیار می خواهد کسی زندگی خصوصی و محرمانه ی خود را با عموم مردم و کل جامعه در میان بگذارد تا کمکی به بهبود وضع همنوعنان خود بکند. من که این شجاعت را ندارم.سال ها پیش، بعد از عملم، شهرم را ترک کردم، دوستان جدید گرفتم، دانشگاه رفتم، ازدواج کردم. و حتی شوهرم هم راز مرا نمی داند.

  6. amir permalink
    2012/04/06 03:06

    من با وجودی که پیرو هیچ دین و مسلکی نیستم اما تو این زمینه با اسلام موافقم که باید افرادی که همجنسگرا و… هستند کشته بشند..
    چطور وقتی یک دختر میوه اش بد عمل میاد میندازیم دور وقتی یک آدم هم فرزندش اینجوری بشه باید بندازه دور دیگه … این که کاملا واضحه … کلا تو این همه چی مادیه و ماده هم توش نقص به وجود میاد … منطقی باید باشیم..همین

  7. amir permalink
    2012/04/06 03:07

    ببخشید اونجا نوشتم دختر منظورم درخت بود

    • 2012/04/06 15:02

      چطور یه حیوونی مثل شما می تونه حرف بزنه؟!
      ای وای ببخشید باز به حیوون ها

      • amir permalink
        2012/04/06 23:50

        تو این دنیا هر چیزی که از راهش به انحراف کشیده بشه باید انداخته بشه دور… خودتونو بکشید همجنسگرایی یک انحرافه .. درسته شاید خود کسی که این انحرافو داره مقصر نباشه یا شاید باشه فرقی نمیکنه چیزی که فاسد میشه باید بره سطل زباله… می بینم که جوابی واسه این حرفم نداری که شروع کردی به توهین … انحراف مساوی است با سطل زباله… اگه خودشون خودشونو بکشن که چه بهتر … دنیا جایی واسه آدمهای منحرف نیست… چفدر چندش آوره وقتی دونفر هم جنس باهم سکس میکنند مثل سوسک می مونه چندش … تا حالا دیدی بگن میازار سوسکی که ان کش است …

        • 2012/04/09 01:05

          امیر
          تاریخ این مدل تفکر تو رو خوب به یاد داره
          حافظه بشر انقدر ها هم ضعیف نیست که نازی ها رو از یاد برده باشه و جنایت هایی که کردند و …
          از انحراف گفتی
          همونقدر که برای تو بوسه ی دوتا همجنس ( که لزوما دوتا پسر نیست ) میتونه چندش آور باشه برای یک همجنس گرا هم بلعکسش هست و همونقدر که تو همجنس گرایی رو طبیعی می دونی یه همجنس گرا هم گرایشش رو طبیعی می دونه
          همونطور که روی زمین هم چشمه های آب گرم طبیعی هستن و هم چشمه های آب سرد
          توصیه می کنم یه بازنگری در تعریف از طبیعت بکنی

        • 2012/04/09 18:39

          خیلی واضحه تمامی هموفوب ها و کسانی که به خوشون زحمت میدن بیان تو یه بحثی که ازش متنفرن نظر مخالف بدن بعد زیرش رو لایک بزنن، یه کل انجاری با خود واقعیشون دارن و به صورت مخالفت و توهین بروز می کنه… بهتره زودتر با خودت کنار بیای امیر

  8. دوستدار بانو ملک ارا permalink
    2012/04/06 04:17

    سلام
    من یکی از افرادی هستم با ایشون همنشینی یا مصاحبت داشتم
    اول اینکه ایشون ایت الله خمینی رو متقاعد نکرد
    چون ایت الله خمینی در جواب استفتائی که خانم ملک ارا قبل از انقلاب به نجف ارسال کردن، همین فتوی رو صادر فرمودند
    اما بدلیل تند روی های اول انقلاب توسط مجریان قانون، خیلی از ترنس ها و غیره در ابتدای انقلاب قربانی احکام شدیدی مثل تیرباران میشدند
    نظیر چنین اتفاقی هم برای مرحوم خاتون در حال وقوع بود که با واسطه های ذی نفوذ خودشون رو به امام رسوندن و …
    ضمنا ایشون به من گفتن وقتی منو(مریم) نزد امام بردن ، (که کیفیت داستان مفصله)
    اما تا خودم رو معرفی کردم و در مورد فتوای نجف گفتم ، شخص امام با حافظه قوی و حضور ذهن تاکید کرد که اون نامه رو به یاد دارم
    ضمنا خانم ملک ارا بانی فتوی تغییر جنسیت هستند
    نه اولین کسی که بعد از انقلاب تغییر جنسیت داده
    چون ایشون در 12سال پیش تغییر جنسیت دادند
    در پایان خواهشمندم عکس اول (روسری سفید ) و عکس اخر رو حذف کنید
    چون با روحیاتی که از ایشون میشناسم یقین دارم ازین عکسا ناراحت هستن
    زیرا اولی رو خیانت میدونستند و به من گفتند اون عکاس بمن خیانت کرد
    واخری هم در شان ایشون نیست

  9. ناشناس permalink
    2012/04/07 02:13

    واقعا دمش گرم
    باید به روحیه و شجاعت این بانو تبریک گفت
    خیلی حرفه که بشه موصوعی که این همه سختی و مصائب درش هست رو پیگیری کرد و به سرانجام رسوند

  10. مهربان ترین زن دنیا که هیچ وقت جان از دهانش نمی افتاد permalink
    2012/05/07 19:43

    امیر
    تو که چیزی نمی دونی بی خود میکنی زیادی از دهنت حرف میزنی
    وقتی چیزی نمی دونی گه میخوری حرف میزنی کسی از تو نظر نخواست
    برو مطالعه کن بد بیا حرف بزن
    این یک مریضیه مگه دست خودشونه که اینجوری بشن
    حیف اسمت که امیره کدوم خری اسمتو گذاشته امیر
    (((ان هیکلته)))
    من از بقیه معذرت میخوام چون خیلی بهم برخورد
    مریم خاتون یکی از اقوام منه
    روحش شاد و یادش گرامی

    • 2012/05/08 01:57

      میشه لطفا با جی میل من ( rezapesar@gmail.com ) تماس بگیرید
      من سئوالی دارم که فقط نزدیکان خانم ملک آرا می تونن کمکم کنن.

بیان دیدگاه